Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη η οποία σχετίζεται με την πρόληψη, την ανίχνευση και την αντιμετώπιση διαταραχών επικοινωνίας σε ενήλικες, εφήβους και παιδιά
που μπορεί να οφείλονται σε :
- Δυσκολίες άρθρωσης
- Φωνολογικες διαταραχές
- Διαταραχές στη ροή του λόγου (τραυλισμός, ταχυλαλία)
- Αναπτυξιακά σύνδρομα
- Νευρολογικές διαταραχές
- Καθυστέρηση λόγου και ομιλίας
- Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή
- Δυσκολίες που οφείλονται σε βαρηκοΐα ή κώφωση
- Δυσκολίες που οφείλονται σε νοητική υστέρηση
- Διαταραχές φώνησης (οζίδια κ.α.)
- Μαθησιακές δυσκολίες
Δυσκολίες Άρθρωσης
Η διαταραχή άρθρωσης αναφέρεται στη δυσκολία του παιδιού να παράγει σωστά κάποιο ή κάποια φωνήματα με αποτέλεσμα να μη γίνεται πάντα αντιληπτός από το περιβάλλον του όταν τα φωνήματα τα οποία δεν καταφέρνει να αρθρώνει σωστά είναι περισσότερα από ένα.
Αρχίζουμε να σκεφτόμαστε ότι ένα παιδί χρειάζεται λογοθεραπεία όταν παρατηρήσουμε ότι οι δυσκολίες άρθρωσης εμποδίζουν την επικοινωνία του και δεν γίνεται πάντα αντιληπτό. Σημαντικό θα ήταν το παιδί μέχρι την εισαγωγή του στο Δημοτικό να έχει αντιμετωπίσει τις αρθρωτικές δυσκολίες. Παρακάτω παρατίθεται πίνακας με τις ηλικίες κατάκτησης των φωνημάτων :
-
Φωνολογικες διαταραχές
Η φωνολογική διαταραχή ουσιαστικά αναφέρεται στην αντικατάσταση ή στην λανθασμένη χρήση φωνημάτων χωρίς να υπάρχουν δυσκολίες άρθρωσης, γνωστικές, συμπεριφορικές ή συναισθηματικές.
-
Διαταραχές στη ροή του λόγου
Οι διαταραχές στη ροή της ομιλίας όπως ο τραυλισμός μπορεί να εμφανιστεί στην προσχολική ηλικία αλλά και μετέπειτα, καθώς αποτελεί την πιο συχνή διαταραχή ροή του λόγου. Τα αίτια μπορεί να είναι κληρονομικά, νευρολογικά, γλωσσικά, συναισθηματικά και περιβαλλοντικά.
Ως ταχυλαλία ορίζεται η ομιλία η οποία έχει πολύ γρήγορο ρυθμό σε βαθμό που κάποιος τρίτος δε μπορεί να καταλάβει τι λέει το παιδί που μιλάει. Είναι αποτέλεσμα βλάβης του κινητικού συντονισμού και επηρεάζει τόσο τον προφορικό όσο και μετέπειτα το γραπτό λόγο αλλά και γενικότερα την προσωπικότητα του ατόμου.
Απευθυνόμαστε σε λογοθεραπευτή όταν παρατηρήσουμε στην ομιλία του μπλοκαρίσματα, συνεχής επαναλήψεις λέξεων, προτάσεων ή φθόγγων, κινήσεις μελών του σώματος κ.α. Η έγκαιρη παρέμβαση θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της διαταραχής έτσι ώστε να μην εδραιωθεί.
-
Καθυστέρηση λόγου και ομιλίας
Ένα παιδί το οποίο παρουσιάζει καθυστέρηση στον λόγο και στην ομιλία του ουσιαστικά δεν ακολουθεί τα στάδια τυπικής ανάπτυξης του λόγου. Η καθυστέρηση αυτή μπορεί να οφείλεται σε διάφορους παράγοντες όπως νοητική υστέρηση, αυτισμός, ανωριμότητα, διγλωσσία, φτωχά περιβαλλοντικά ερεθίσματα κ.α.
-
Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή
Στην διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή ή αλλιώς στον αυτισμό δημιουργούμε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης. Μια από τις πιο σημαντικές θεραπείες αποτελεί η λογοθεραπεία. Ο λογοθεραπευτής μετά την αξιολόγηση του παιδιού θα πραγματοποιήσει ένα προσωποποιημένο πρόγραμμα, ανάλογα με το επίπεδό του και τις δυνατότητές του.
Η ένταξη του παιδιού σε ένα τέτοιο πρόγραμμα θα βοηθήσει στην ανάπτυξη των επικοινωνιακών δυνατοτήτων του. Η θεραπεία των παιδιών με αυτισμό απαιτεί αρκετά χρόνια συνεδριών, αλλά η πρώιμη παρέμβαση και η συνέργεια πολλών διαφορετικών θεραπευτών (λογοθεραπευτών, εργοθεραπευτών, κτλ.) μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη και βελτίωση των ικανοτήτων τους.
-
Διαταραχές φώνησης
Οι διαταραχές φώνησης όπως οζίδια, πολύποδες κ.α. αποτελούν τις συνηθέστερες λειτουργικές διαταραχές φώνησης είτε σε παιδιά είτε σε ενήλικες και οφείλονται κυρίως στην κακή χρήση της φωνής. Ο λογοθεραπευτής πάντα σε συνεργασία με τον γιατρό μπορεί να βοηθήσει τον ασθενή να αποκτήσει ένα υγιές μοτίβο φώνησης και συντήρησης αυτής.
Ξεκινάμε να σκεφτόμαστε τη λογοθεραπεία όταν παρατηρήσουμε αλλαγές στη φωνή του παιδιού/ενήλικα οι οποίες σταδιακά χειροτερεύουν ή όταν παρατηρείται συχνός πόνος στον λάρυγγα.
Κέντρο για το παιδί
ΛΟΓΟΣ, ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
0-6 μηνών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Μιμείται ήχους
- Αντιδράει στους ήχους, γυρνάει το κεφάλι του για να κοιτάξει προς την πηγή τους
- Ανάλογα την ανάγκη που θέλει να εκφράσει κλαίει διαφορετικά
- Χρησιμοποιεί διάφορες μορφές έντασης στη φωνή
- Ακούει κάθε μορφή ομιλίας
- Χαμογελάει όταν κάποιος του μιλάει
- Αναγνωρίζει φωνές
- Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει αυτό που θέλει
- Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /p/, /b/ και /m/ στο βάβισμα
-
Κινητικές δεξιότητες
- Χαμογελάει
- Κυλάει το κεφάλι από μπροστά προς τα πίσω και από πίσω προς τα μπροστά
- Ανασηκώνει το κεφάλι και τους ώμους σε πρόσθια θέση
- Κάθεται ενώ χρησιμοποιεί τα χέρια για υποστήριξη
- Παρακολουθεί τα δικά του χέρια
- Κραδαίνει αντικείμενα με το ένα χέρι αλλά συχνά αποτυχαίνει
- Σχηματίζει φουσκάλες με τα χείλη του
- Εντοπίζει οπτικά ανθρώπους και αντικείμενα
-
Κοινωνικές δεξιότητες
- Εστιάζει το βλέμμα του σε ενήλικα που βρίσκεται κοντά του
- Χαμογελάει όταν κάποιος ενήλικας στρέφει την προσοχή του στο μέρος του
- Κοιτάζει τον εαυτό του στον καθρέφτη και χαμογελάει.
- Δείχνει προτίμηση στην μητέρα του έναντι άλλων προσώπων
- Μιμείται απλές εκφράσεις προσώπου των ενηλίκων και μοιράζεται το συναίσθημα με εκείνον
- Παρακολουθεί τα δικά του χέρια !!(το βρήκα ως κοινωνικοποίηση!!)
- Τραβάει διάφορα μέρη του σώματος ενηλίκων (όπως είναι η μύτη)
-
Γνωστικές δεξιότητες
- Αντανακλαστικά τραβάει κάποιο πανί που το εμποδίζει να βλέπει
- Κουνάει τα παιχνίδια του που παράγουν διάφορους ήχους (πχ κουδουνίστρα)
- Αναζητεί αντικείμενα που έχει δει στο περιβάλλον του και δεν τα βλέπει πλέον
- Βάζει και βγάζει διάφορα αντικείμενα μέσα και έξω από ένα κουτί
*Αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας δεν αντιδράει στους ήχους τότε ελέγξτε την ακοή του.
-
Στους 6 μήνες θα ήταν σκόπιμο να ζητήσετε ιατρική συμβουλή αν το παιδί σας:
- Δεν ψάχνει γύρω του για ανθρώπους να μιλάνε.
- Δεν αντιδράει όταν του μιλάτε.
- Δεν ακολουθεί με το βλέμμα του κινούμενα αντικείμενα.
- Εάν δεν δείχνει ενδιαφέρον για τα πρόσωπα του περιβάλλοντός του.
- Δε παράγει ήχους που περιέχουν κάποιο σύμφωνο και φωνήεν π.χ.: «μπα», «γκου».
- Έχει πολύ περιορισμένο φωνητικό ρεπερτόριο
7-12 μηνών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Αντιλαμβάνεται το «ναι» και το «όχι»
- Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές
- Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο όνομα του
- Χρησιμοποιεί ηχητικές προσεγγίσεις
- Αντιλαμβάνεται λέξεις για απλά αντικείμενα (π.χ. φλιτζάνι, παπούτσι, χυμός)
- Ακούει και μιμείται περισσότερους ήχους
- Χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά τα ουσιαστικά (μαμά, μπαμπά)
- Μιμείται τους ήχους της ομιλίας των ανθρώπων
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεων
- Βαβίζει χρησιμοποιώντας μακριά και κοντά σύνολα ήχων
- Πραγματοποιεί ένα ευρύ φάσμα ήχων
- Ξεκινάει και χρησιμοποιεί ήχους ομιλίας για να τραβήξει την προσοχή
- Ακούει όταν του μιλάνε
- Ξεκινά την αντικατάσταση του βαβίσματος σε ασυνάρτητη ομιλία
- Χρησιμοποιεί ηθελημένα το λόγο για πρώτη φορά
-
Κινητικές δεξιότητες
- Μπουσουλάει
- Στέκεται ή περπατά με βοήθεια
- Προσπαθεί να φάει μόνο του με το κουτάλι
- Συνεργάζεται για το ντύσιμο, π.χ. βγάζει τα παπούτσια του
- Μένει όρθιο σε καθιστή θέση
- Προσπαθεί να μιμηθεί χειρονομίες
- Κρατάει το μπουκάλι του μόνο του
- Χρησιμοποιεί ήρεμες και συνεχείς κινήσεις ώστε να πιάσει αδρά αντικείμενα
- Κάθεται χωρίς υποστήριξη
- Πίνει από φλιτζάνι
- Τραβά έπιπλα ώστε να στηρίξει τον εαυτό του
- Παίζει μπάλα με έναν ακόμα
- Έχει αδυναμία στόχευσης και ικανότητες πετάγματος ενός αντικειμένου
- Ευχαριστιέται παιδικά παιχνίδια
-
Κοινωνικές δεξιότητες
- Αρχίζει να προτιμά τα οικεία πρόσωπα του περιβάλλοντος του
- Μιμείται το κου- κου –τσα και τα παλαμάκια
- Αρχίζει να εστιάζει το βλέμμα του σε ερεθίσματα που κάποιος άλλος κοιτάζει ή δείχνει.
- Ξεκινάει μια βλεμματική αλληλεπίδραση με ένα πρόσωπο αναφοράς
- Χαιρετάει
- Αρχίζει να χαϊδεύει και να αγκαλιάζει οικεία πρόσωπα
- Ενεργητική εξερεύνηση του περιβάλλοντός του (ρίχνουν κάτω τα παιχνίδια τους, τα βάζουν στο στόμα τους, τα επεξεργάζονται με διαφορετικούς τρόπους)
- Δείχνει στον ενήλικα κάτι που κρατάει
-
Γνωστικές δεξιότητες
- Τοποθετεί ένα αντικείμενο από το ένα χέρι στο άλλο για να πιάσει και ένα δεύτερο αντικείμενο
- Βρίσκει ένα παιχνίδι που έχουμε κρύψει κοντά του
-
Στους 12 μήνες θα ήταν σκόπιμο να ζητήσετε ιατρική συμβουλή αν το παιδί σας:
- Δεν αναζητά ποτέ γύρω του γνωστά αντικείμενα όταν αναφέρεστε σε αυτά.
- Δεν μιμείται απλές δράσεις του ενήλικα (όπως είναι τα παλαμάκια και ο χαιρετισμός)
- Δε κοιτάει αυτόν που τον φωνάζει με το όνομα του.
- Δεν υπάρχει κάποιος ρυθμός στο βάδισμά του
13-18 μηνών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Αντιλαμβάνεται το «ναι» και το «όχι»
- Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές
- Καταλαβαίνει και ανταποκρίνεται στο όνομα του
- Χρησιμοποιεί ηχητικές προσεγγίσεις
- Αντιλαμβάνεται λέξεις για απλά αντικείμενα (π.χ. φλιτζάνι, παπούτσι, χυμός)
- Ακούει και μιμείται περισσότερους ήχους
- Χρησιμοποιεί σχεδόν αποκλειστικά τα ουσιαστικά (μαμά, μπαμπά)
- Μιμείται τους ήχους της ομιλίας των ανθρώπων
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1-3 λέξεων
- Βαβίζει χρησιμοποιώντας μακριά και κοντά σύνολα ήχων
- Πραγματοποιεί ένα ευρύ φάσμα ήχων
- Ξεκινάει και χρησιμοποιεί ήχους ομιλίας για να τραβήξει την προσοχή
- Ακούει όταν του μιλάνε
- Ξεκινά την αντικατάσταση του βαβίσματος σε ασυνάρτητη ομιλία
- Χρησιμοποιεί ηθελημένα το λόγο για πρώτη φορά
-
Κινητικές δεξιότητες
- Μπουσουλάει
- Στέκεται ή περπατά με βοήθεια
- Προσπαθεί να φάει μόνο του με το κουτάλι
- Συνεργάζεται για το ντύσιμο, π.χ. βγάζει τα παπούτσια του
- Μένει όρθιο σε καθιστή θέση
- Προσπαθεί να μιμηθεί χειρονομίες
- Κρατάει το μπουκάλι του μόνο του
- Χρησιμοποιεί ήρεμες και συνεχείς κινήσεις ώστε να πιάσει αδρά αντικείμενα
- Κάθεται χωρίς υποστήριξη
- Πίνει από φλιτζάνι
- Τραβά έπιπλα ώστε να στηρίξει τον εαυτό του
- Παίζει μπάλα με έναν ακόμα
- Έχει αδυναμία στόχευσης και ικανότητες πετάγματος ενός αντικειμένου
- Ευχαριστιέται παιδικά παιχνίδια
-
Κοινωνικές δεξιότητες
- Αρχίζει να προτιμά τα οικεία πρόσωπα του περιβάλλοντος του
- Μιμείται το κου- κου –τσα και τα παλαμάκια
- Αρχίζει να εστιάζει το βλέμμα του σε ερεθίσματα που κάποιος άλλος κοιτάζει ή δείχνει.
- Ξεκινάει μια βλεμματική αλληλεπίδραση με ένα πρόσωπο αναφοράς
- Χαιρετάει
- Αρχίζει να χαϊδεύει και να αγκαλιάζει οικεία πρόσωπα
- Ενεργητική εξερεύνηση του περιβάλλοντός του (ρίχνουν κάτω τα παιχνίδια τους, τα βάζουν στο στόμα τους, τα επεξεργάζονται με διαφορετικούς τρόπους)
- Δείχνει στον ενήλικα κάτι που κρατάει
-
Γνωστικές δεξιότητες
- Αφαιρεί μέχρι έξι αντικείμενα μέσα από ένα κου
- Εκτελεί απλές εντολές μίμησης όταν του ζητηθεί (πχ. να κάνει παλαμάκια)
- Δείχνει ένα μέρος του σώματος
- Μουτζουρώνει στο χαρτί
-
Στους 16 μήνες θα ήταν σκόπιμο να ζητήσετε ιατρική συμβουλή αν το παιδί σας:
- Δεν ανταλλάσσει ήχους μαζί σας σαν κάποιο διάλογο.
- Δεν ανταποκρίνεται σε απλές ερωτήσεις << Όπως που είναι το παιχνίδι σου>>
- Δεν δείχνει ενδιαφέρον για να ξεκινήσει παιχνίδια μαζί σας.
- Αναπτύσσει το μοναχικό παιχνίδι περισσότερο. Προτιμάει να παίζει μόνο του
19-24 μηνών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Πλέον αρχίζει να χρησιμοποιεί λέξεις
- Το εκφραστικό του λεξιλόγιο αποτελείται από περισσότερες των 50 λέξεων
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο περισσότερο των 300 λέξεων
- Ξεκινάει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα
- Χρησιμοποιεί την κατάλληλη προσωδία/ επιτονισμό στις ερωτήσεις
- Η ομιλία του αρχίζει να γίνεται καταληπτή και στους ξένους (25-50%)
- Απαντάει σε ερωτήσεις του τύπου «που είναι αυτό;»
- Του αρέσει να ακούει ιστορίες
- Ξέρει τουλάχιστον 5 μέρη του σώματος
- Ονομάζει σωστά ορισμένα οικεία αντικείμενα
-
Κινητικές δεξιότητες
- Περπατάει χωρίς βοήθεια
- Περπατάει πλαγίως και πίσω
- Χρησιμοποιεί παιχνίδια που χρειάζονται τράβηγμα
- Λέει προσευχές
- Ευχαριστιέται παίζοντας με τη λάσπη
- Σηκώνει από κάτω αντικείμενα χωρίς να πέφτει
- Στέκεται με ενωμένες τις φτέρνες
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες με βοήθεια
- Πηδάει μέχρι και την απόσταση των 12 ιντσών
- Αναρριχάται και στέκεται πάνω σε καρέκλα
- Στρίβει το κεφάλι του όταν περπατάει
- Αντιλαμβάνεται την κεντρική χρήση βασικών αντικειμένων
- Φτιάχνει πύργο με τρεις κύβους
-
Κοινωνικές δεξιότητες
Παίρνει ένα βιβλίο και το δίνει σε κάποιον ενήλικα για να το δουν μαζί
Τραβάει την προσοχή του ενήλικα για να του δείξει ένα παιχνίδι ή μία κατάσταση που του προκαλεί ενδιαφέρον
Αρχίζει να αναγνωρίζει την έννοια του εαυτού του
Αρχίζει να αναγνωρίσει όταν κάτι δεν είναι σωστό
Αρχίζει να μοιράζεται πράγματα ή παιχνίδια
Αρχίζει να αναπτύσσει το συμβολικό παιχνίδι
-
Γνωστικές δεξιότητες
Ταύτιση αντικειμένων
Αναγνώριση μερών του σώματός του
Αναγνωρίζει το όνομά του
Εκτελεί απλές εντολές συνεργασίας (για παράδειγμα κάθισε, στείλε φιλί)
Μίμηση απλών πράξεων των ενηλίκων
Δαχτυλοδείξιμο εικόνας που έχει κατονομάσει ο ενήλικας
-
Στους 20 μήνες θα ήταν σκόπιμο να ζητήσετε ιατρική συμβουλή αν το παιδί σας:
- Δε μπορεί να χρησιμοποιήσει ούτε μια λέξη
- Δυσκολεύεται να παρακολουθήσει μια μικρή πρόταση
- Δε του αρέσει όταν λαμβάνει μεγάλη προσοχή.
- Δεν κοιτάζει συχνά γύρω του να δει από πού έρχονται οι ήχοι.
- Του αρέσει το μοναχικό παιχνίδι.
2-3 χρονών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Κατανοητός λόγος κατά 50-75%
- Κατανοεί το «ένα» και τα «πολλά»
- Ονομάζει τις σωματικές του ανάγκες
- Ζητάει αντικείμενα λέγοντας το όνομά τους
- Ονομάζει εικόνες που βλέπει σε βιβλία
- Γνωρίζει διάφορα μέρη του σώματος με το όνομα τους
- Ακολουθεί απλές εντολές και απαντάει σε απλές ερωτήσεις
- Ευχαριστιέται να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ποιήματα
- Δημιουργεί φράσεις 3-4 λέξεων
- Χρησιμοποιεί κάποιες προθέσεις, άρθρα, ρήματα σε ενεστώτα χρόνο, πληθυντικό αριθμό και ανώμαλους τύπους στον αόριστο χρόνο
- Συνεχίζει τη χρήση ηχολαλίας όταν συναντάει δυσκολίες στο λόγο του
- Το αντιληπτικό του λεξιλόγιο περιλαμβάνει 500 έως 900 λέξεις ή περισσότερες
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 έως 250 ή περισσότερων λέξεων (αναπτύσσεται με μεγάλους ρυθμούς αυτό το διάστημα)
- Μεγαλώνει το εύρος της ταχύτητας ομιλίας
- Χρησιμοποιεί σωστά τα φωνήεντα και κάποια αρχικά σύμφωνα (σε αρχική θέση)
- Συχνά παραλείπει ή αντικαθιστά μεσαία σύμφωνα
- Παράγει περίπου 27 σύμφωνα
- Χρησιμοποιεί το βοηθητικό ρήμα «είναι»
- Χρησιμοποιεί ορισμένα ομαλά ρήματα σε αόριστο χρόνο.
-
Κινητικές δεξιότητες
- Περπατάει με παιδικό βάδισμα
- Ξεκινάει να αναπτύσσει ρυθμό
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει τις σκάλες μόνο του
- Πηδάει από το έδαφος με τα δύο πόδια
- Ισορροπεί για ένα δευτερόλεπτο με το ένα πόδι
- Περπατάει στα ακροδάχτυλα
- Γυρνάει τις σελίδες είτε μία- μία, είτε δυο ή τρεις μαζί
- Με υπόδειξη, διπλώνει πρόχειρα ένα χαρτί στα δυο
- Κατασκευάζει πύργο με έξι κύβους
- Ζωγραφίζει
- Χρησιμοποιεί κασετίνα με όργανα γραφής
- Σχεδιάζει με κινήσεις όλου του χεριού
- Πατάει και περιστρέφει το κορμό του όταν πατάει ένα αντικείμενο
- Πίνει από ποτήρι με το ένα χέρι
-
Κοινωνικές δεξιότητες
- Αρχίζει να αναγνωρίζει την έννοια της συνεργασίας
- Αρχίζει να εκφράζει το ευχαριστώ και το παρακαλώ σε ανάλογες συνθήκες με βοήθεια
- Είναι σε θέση να επιλέξει ανάμεσα σε δύο πράγματα
- Παίζει κοντά στους συνομήλικους του, επιλέγοντας τα δικά του παιχνίδια
-
Γνωστικές δεξιότητες
- Κατονομασία γνωστών εικόνων και αντικειμένων με ήχους
- Ταυτίζει διάφορα αντικείμενα (για παράδειγμα χρώματα, σχήματα)
- Αναγνωρίζει το πάνω/ κάτω και το μέσα/ έξω
- Σχηματίζει κάθετες και οριζόντιες γραμμές
- Σχηματίζει κύκλο
- Αναγνωρίζει το μεγάλο και το μικρό
- Κατονομασία διαφορετικών πράξεων
- Εκτέλεση σύνθετων εντολών συνεργασίας
-
Στους 2 ½ χρόνια θα ήταν σκόπιμο να ζητήσετε ιατρική συμβουλή αν το παιδί σας:
- Δε φαίνεται να χρησιμοποιεί καινούριες λέξεις.
- Χρησιμοποιεί μεμονωμένες λέξεις και δεν τις συνδυάζει.
- Δε θέλει να παίξετε μαζί του.
- Δεν τον ενδιαφέρει το παιχνίδι εξερεύνησης ή το λειτουργικό παιχνίδι.
- Δε καταλαβαίνει τι του λέτε.
- Δε μπορεί να συγκεντρωθεί.
3-4 χρονών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Αντιλαμβάνεται τις λειτουργίες των αντικειμένων
- Αντιλαμβάνεται τις διαφορές στις έννοιες (σταμάτα- συνέχισε, μεγάλο- μικρό, μέσα-έξω)
- Ακολουθεί σύνθετες εντολές που περιλαμβάνουν 2 ή 3 μέρη
- Απαντάει σε απλές ερωτήσεις (τι, ποιος, που, γιατί)
- Κάνει απλές ερωτήσεις και ζητά λεπτομέρειες στις απαντήσεις που του δίνονται
- Χρησιμοποιεί το λόγο για να εκφράσει συναισθήματα
- Κάνει προτάσεις με 4-5 λέξεις
- Επαναλαμβάνει προτάσεις με 6-13 λέξεις με ακρίβεια
- Χρησιμοποιεί επαρκώς ομαλούς πληθυντικούς, κτητικές αντωνυμίες και ρήματα αορίστου χρόνου
- Γνωρίζει τα περισσότερα αντικείμενα με το όνομα τους
- Παρατηρεί τους ενήλικους
- Μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί την ηχολαλία
- Χρησιμοποιεί ρήματα και ουσιαστικά πιο συχνά σε προτάσεις
- Ψιθυρίζει
- Κατέχει το 50% των συμφώνων και των συμφωνικών συμπλεγμάτων
- Η ομιλία του είναι καταληπτή κατά 80%
- Αντιλαμβάνεται το παρελθόν και το μέλλον
- Βελτιώνεται η χρήση της γραμματικής του στις προτάσεις
- Μπορεί να συζητάει
-
Κινητικές δεξιότητες
- Κλωτσάει μια μπάλα μπροστά
- Γυρνάει μία-μία τις σελίδες
- Μαθαίνει να χρησιμοποιεί το ψαλίδι
- Τρέχει και παίζει μόνο του παιχνίδια δράσης
- Κατασκευάζει πύργο 9 κύβων
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει σκάλες με διαφορετικό πόδι ανά σκαλί
- Ισορροπεί και περπατάει στα ακροδάχτυλα
- Ξεκουμπώνει αλλά δεν μπορεί να κουμπώσει
- Κρατάει μαρκαδόρο με την παλάμη και τα δάχτυλα του και όχι με τη γροθιά του
- Χρησιμοποιεί το ένα από τα δυο του χέρια για τις περισσότερες δραστηριότητες
- Εντοπίζει ένα τετράγωνο, αντιγράφει έναν κύκλο και μιμείται οριζόντια χτυπήματα
- Φοράει παπούτσια, αλλά όχι απαραίτητα στο σωστό πόδι
- Χειρίζεται τρίκυκλο ποδήλατο
- Χοροπηδάει με τα δυο πόδια
- Χρησιμοποιεί κουτάλι χωρίς να χύνει την τροφή
- Ανοίγει την πόρτα, γυρνώντας το πόμολο
-
Κοινωνικές δεξιότητες
- Αρχίζει να προτιμά την αλληλεπίδραση με συνομηλίκους, κάτι που εκδηλώνεται με την προτίμηση των παιχνιδιών των συνομηλίκων
- Ανάπτυξη του παράλληλου παιχνιδιού
- Αναγνωρίζει και κατονομάζει τα συναισθήματα
- Μιμείται τους συνομήλικους
- Χαιρετάει οικεία και γνωστά πρόσωπα
- Στα ομαδικά παιχνίδια είναι σε θέση να τηρεί τους κανόνες
- Εκφράζει το ευχαριστώ και το παρακαλώ χωρίς βοήθεια τις περισσότερες φορές
- Περιμένει τη σειρά του
-
Γνωστικές δεξιότητες
- Κατονομάζει το μεγάλο και το μικρό
- Κατονομάζει τρία χρώματα και τρία σχήματα
- Ζωγραφίζει απλά σχήματα μιμούμενο κάποιον ενήλικα
- Αναγνωρίζει τα αντίθετα (αγόρι κορίτσι/ μακρύ κοντό/ ελαφρύ βαρύ)
- Επαναλαμβάνει μιμούμενο τραγούδια
- Αναγνωρίζει τη χρηστικότητα των αντικειμένων
- Μετράει μέχρι το δέκα
- Ταξινόμηση αντικειμένων βάσει κατηγορίας
- Φτιάχνει παζλ με λίγα κομμάτια
-
Στους 3 χρόνια θα ήταν σκόπιμο να ζητήσετε ιατρική συμβουλή αν το παιδί σας:
- Δεν καταλαβαίνει τι λέτε
- Λέει συχνά πράγματα που σας φαίνονται άσχετα.
- Δεν φτιάχνει προτάσεις με παραπάνω από δύο ή τρεις λέξεις μόνο.
- Δε μπορεί να συγκεντρωθεί
- Δε χρησιμοποιεί καμιά γραμματική κατάληξη
- Δεν παίζει με άλλα παιδιά
- Δεν κάνει ποτέ ερωτήσεις
- Δε δείχνει κανένα ενδιαφέρον για ιστορίες
4-5 χρονών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Αντιλαμβάνεται την έννοια των αριθμών μέχρι το 3
- Αντιλαμβάνεται έννοιες χώρου-χρόνου
- Αναγνωρίζει τουλάχιστον 1 με 3 χρώματα
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο μεγαλύτερο από 2.500 λέξεις
- Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 1.000 έως 2.000 ή περισσότερων λέξεων
- Παρακολουθεί απλές, μικρές ιστορίες
- Κάνει ερωτήσεις για τη λειτουργία των πραγμάτων
- Συντάσσει γραμματικά σωστά τις προτάσεις
- Κάνει προτάσεις 4 με 8 λέξεων
- Μπορεί να δώσει απάντηση σε ερωτήσεις 2 μερών
- Ρωτά τη σημασία λέξεων
- Ο ρυθμός των λέξεων που χρησιμοποιεί μπορεί να φτάσει τις 186 λέξεις/λεπτό
- Μειώνει το συνολικό αριθμό των επαναλήψεων στο λόγο του
- Ευχαριστιέται με τις ρύμες, το ρυθμό και τις ψευδολέξεις
- Παράγει τα σύμφωνα με μεγαλύτερη ακρίβεια (περίπου 90%)
- Παρατηρείται σημαντική μείωση των επίμονων ηχητικών παραλείψεων και αντικαταστάσεων
- Αναμεταδίδει επακριβώς μεγάλες ιστορίες
- Μπορεί να ακούσει με προσοχή ιστορίες και να απαντήσει σε ερωτήσεις σχετικά με αυτές
- Χρησιμοποιεί ανώμαλους πληθυντικούς, κτητικές αντωνυμίες, μελλοντικούς χρόνους, αντανακλαστικές αντωνυμίες και συγκριτικά μορφήματα σε προτάσεις
-
Κινητικές δεξιότητες
- Αντιλαμβάνεται πως λειτουργούν τα παιχνίδια με ρόδες
- Πηδάει πάνω από αντικείμενα 6 ιντσών και προσγειώνεται και με τα δυο πόδια
- Πετάει την μπάλα προς μια κατεύθυνση
- Ισορροπεί με το ένα πόδι για λίγα δευτερόλεπτα
- Μπορεί να πάει τουαλέτα μόνο του
- Τα πόδια του έχουν ικανοποιητική δύναμη
- Σχεδιάζει σχήματα
- Μπορεί να κατεβαίνει σκάλες χωρίς τη βοήθειά σας
- Μεταφέρει ποτήρι με νερό χωρίς να το χύσει
- Χαίρεται να κόβει χαρτιά και να κολλάει διάφορες κατασκευές
-
Κοινωνικές δεξιότητες
- Ανάπτυξη του συντροφικού παιχνιδιού (όπου τα παιδιά επιλέγουν να παίξουν μαζί με τους συνομήλικους τους)
- Ανάπτυξη του συνεργατικού παιχνιδιού (όπου τα παιδιά επιλέγουν να παίξουν μαζί με τους συνομήλικους τους ακολουθώντας διάφορους κανόνες συνεργασίας)
- Αρχίζει να εμπλέκεται ενεργητικά σε συζητήσεις ενηλίκων
- Ρωτάει για να πάρει κάτι που ανήκει σε κάποιον άλλον
- Αρχίζει να ζητάει συγνώμη χωρίς βοήθεια
-
Γνωστικές δεξιότητες
- Κατονομασία περισσότερων των εφτά χρωμάτων
- Κατονομασία των αντιθέτων (πχ μακρύ κοντό)
- Κατονομασία της ώρας και της ημέρας
- Κατονομασία κάποιων χρημάτων
- Ταύτιση γραμμάτων και αριθμών
- Ταύτιση διπλών και τριπλών χρωμάτων που περιέχει ένα αντικείμενο
- Μετράει μέχρι το είκοσι
- Τοποθέτηση αντικειμένων δίπλα και στο πλάι
- Κατονομασία ενεργειών με τη σειρά (πρώτα, έπειτα, στο τέλος)
-
Στα 4 χρόνια θα ήταν σκόπιμο να ζητήσετε ιατρική συμβουλή αν το παιδί σας:
- Δείχνει μπερδεμένο, σαν να μην καταλαβαίνει τι του λέτε
- Δε μπορεί να συγκεντρωθεί για παραπάνω από λίγα λεπτά.
- Δε χρησιμοποιεί ποικιλία γραμματικών τύπων.
- Η ομιλία του δεν είναι σαφής
- Δεν κάνει ερωτήσεις.
- Δεν παίζει με άλλα παιδιά.
- Δεν ενδιαφέρεται για την αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά. Προτιμάει το μοναχικό παιχνίδι
5-6 χρονών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Γνωρίζει 6 βασικά χρώματα και 3 βασικά σχήματα
- Κατανοεί και εκτελεί εντολές που απαρτίζονται από 3 μέρη
- Χρησιμοποιεί το «πως;» στις ερωτήσεις του
- Απαντά όταν του λένε «γεια» ή αν τον ρωτήσουν «τι κάνεις;»
- Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο τουλάχιστον 10.000 λέξεων
- Γνωρίζει τα αντίθετα
- Ονομάζει σε σειρά τις ημέρες της εβδομάδας
- Μετράει σε σειρά μέχρι το 30
- Ρωτάει και ανταλλάσσει πληροφορίες
- Χρησιμοποιεί λεπτομέρειες στις προτάσεις
- Τραγουδάει
- Επικοινωνεί με επιτυχία με ενήλικες και άλλα παιδιά
-
Κινητικές δεξιότητες
- Περπατάει προς τα πίσω με εναλλαγή φτέρνας- δαχτύλων
- Κάνει τούμπα
- Κόβει σε ευθεία γραμμή με το ψαλίδι
- Γράφει κάποια κεφαλαία γράμματα
- Κόβει το φαγητό με το μαχαίρι
- Δένει τα παπούτσια του
- Κατασκευάζει περίπλοκες κατασκευές με τουβλάκια
- Κάνει πατίνια, ποδήλατο κτλ.
- Συγκριτικά χρησιμοποιεί εργαλεία μινιατούρες
- Κουμπώνει τα ρούχα του, πλένει το πρόσωπο του και μαζεύει τα παιχνίδια του
- Πιάνει την μπάλα με τα χέρια του
-
Κοινωνικές δεξιότητες
- Αρχίζει να επεξηγεί τους κανόνες μίας συνθήκης (όπως είναι για παράδειγμα το παιχνίδι) σε τρίτους
- Αρχίζει να εκφράζει λεκτικά το τί νιώθει και γιατί
- Αρχίζει να επιλέγει τους φίλους του
- Αρχίζει να μιμείται πιο σύνθετους ρόλους στο πλαίσιο του συμβολικού του παιχνιδιού (για παράδειγμα ο αστυνομικός)
- Συμμετοχή σε ποιο σύνθετα παιχνίδια που απαιτούνται πιο σύνθετες νοητικές δεξιότητες
-
Γνωστικές δεξιότητες
- Κατονομασία δεξί και αριστερό
- Αναγνώριση των κεφαλαίων και των πεζών γραμμάτων του αλφάβητου
- Κατονομασία των γραμμάτων του αλφάβητου
- Γραφή του ονόματός
- Κατονομασία του πρώτου δεύτερου τρίτου κτλ.
- Ταύτιση πεζών και κεφαλαίων γραμμάτων
- Κατονομασία των ημερών της εβδομάδας
- Απλοί συνδυασμοί πρόσθεσης και αφαίρεσης
- Είναι σε θέση να διαβάζει δέκα λέξεις
- Μετράει μέχρι το εκατό
6-7 χρονών
-
Δεξιότητες λόγου και γλώσσας
- Ονομάζει γράμματα, νομίσματα και αριθμούς
- Αντιλαμβάνεται το δεξιά και αριστερά
- Κάνει σύνθετες περιγραφές
- Συμμετέχει σε συζητήσεις
- Χρησιμοποιεί προτάσεις 6 λέξεων
- Αντιλαμβάνεται την έννοια του χρόνου (ώρα)
- Λέει την αλφαβήτα
- Μετρά μέχρι το 100 σε σειρά έστω και μηχανικά
- Χρησιμοποιεί κατάλληλα τα περισσότερα μορφολογικά μορφήματα
- Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή
-
Κινητικές δεξιότητες
- Ευχαριστιέται τις έντονες δραστηριότητες όπως το τρέξιμο, το άλμα, τους αγώνες, τη γυμναστική, να παίζει σκάκι και να αγωνίζεται σε ομαδικά αθλήματα
- Επιδεικνύει μειούμενο ενδιαφέρον για το γράψιμο και τη ζωγραφική
- Σχεδιάζει, αναγνωρίσιμα, έναν άντρα, ένα δέντρο και ένα σπίτι
- Χρησιμοποιεί γραφή ενήλικου τύπου αλλά αργεί και δυσκολεύεται
- Σχεδιάζει εικόνες αλλά δεν είναι πάντα κατανοητές
- Τρέχει ελαφρά στα ακροδάχτυλα
- Περπατά πάνω σε δοκό ισορροπίας
- Κόβει απλά σχήματα
- Χρωματίζει μέσα σε περίγραμμα
- Επιδεικνύει εδραιωμένη πλευρίωση
- Ντύνεται εξ’ ολοκλήρου μόνο του
- Πλένει τα δόντια του χωρίς βοήθεια
- Ακολουθεί απαιτητικούς ρυθμούς
Επικοινωνήστε με το Κέντρο για το παιδί στις Καλύβες για οποιαδήποτε πληροφορία ή διευκρίνιση σχετικά με τη λογοθεραπεία και την αντιμετώπιση των διαταραχών επικοινωνίας.